Еволюція фінансового моніторингу: виклики та стратегічні рішення

25 серп., 2024

The Evolving Landscape of Financial Monitoring

Управління фінансовим моніторингом сьогодні потребує не лише технічних вдосконалень, але й стратегічного бачення, гнучкості та адаптивності. Фінансовий ландшафт України, як і інших країн, останнім часом зазнає значних змін. Зі зростанням рівня регуляторних вимог і інтеграцією передових технологій бізнес повинен зайняти проактивну позицію, щоб забезпечити відповідність вимогам і стабільність операційної діяльності.

Останні роки відзначилися посиленням регуляторного контролю над фінансовими операціями, що обумовлено глобальними зусиллями у боротьбі з відмиванням коштів і фінансуванням тероризму. Україна адаптує міжнародні стандарти, такі як рекомендації Групи розробки фінансових заходів (FATF) та керівні принципи Базельського комітету (FATF, 2025; Basel Committee, 2025). Наприклад, фінансові установи повинні впроваджувати суворіші процедури ідентифікації кінцевих бенефіціарних власників (UBOs). Це завдання ускладнюється у випадку транскордонних операцій, де структура власності часто є непрозорою. Водночас автоматизовані інструменти на основі штучного інтелекту стали необхідними для моніторингу транзакцій у режимі реального часу та виявлення аномалій, що значно знижує залежність від ручної обробки.

Регулятори, зокрема Європейське банківське управління (EBA), підкреслюють, що комплаєнс є динамічним процесом, який вимагає постійного вдосконалення (EBA, 2025). В Україні перевірки Національного банку (НБУ) зосереджені на виявленні прогалин у системах фінансового моніторингу. Недотримання вимог може мати серйозні наслідки, від штрафів і репутаційних втрат до операційних обмежень або навіть відкликання ліцензії. Такі перевірки регулятора підкреслюють необхідність підтримання стану постійної готовності бізнесу до аудиту.

Інтеграція принципів ESG (екологічні, соціальні та управлінські стандарти) у діяльність фінансових установ стає ключовим аспектом сучасного комплаєнсу. Хоча концепція ESG здається переконливою, її впровадження часто потребує суттєвих змін у внутрішніх процесах, включаючи перебудову структур звітності та формування культури, орієнтованої на сталість (World Bank, 2025).

Фінансовий моніторинг у майбутньому стане ще більш складним. Наприклад, цифрові активи, такі як криптовалюти, створюють унікальні виклики. Моніторинг транзакцій у блокчейні вимагає спеціалізованих політик та інструментів (IMF, 2025). Крім того, транскордонний обмін даними вимагатиме прозорих і безпечних платформ для обробки конфіденційної інформації. Ризики кібербезпеки також суттєво зростають, що змушує установи розробляти правові режими кібербезпеки та впроваджувати сучасні технологічні системи захисту, такі як тестування на проникнення та передові засоби виявлення загроз (UNODC, 2025).

Ще однією важливою тенденцією є перехід до галузевих підходів у комплаєнсі. Універсальний підхід виявляється недостатнім, тому регулятори впроваджують спеціалізовані системи моніторингу для фінтеху, страхування та банківського сектору. Це рішення є ресурсозатратним, але необхідним для ефективного виконання вимог. До того ж, технологічний прогрес може спонукати регуляторів проводити аудити в режимі реального часу, що робить постійну готовність обов’язковою вимогою (EBA, 2025).

Для ефективного вирішення цих викликів потрібен стратегічний підхід. Розробка ризик-орієнтованих підходів, постійне навчання команд та співпраця з незалежними професіоналами дозволяють виявляти й усувати прогалини у системах моніторингу . Активна взаємодія з регуляторами також сприяє зміцненню довіри та підвищує репутацію установи.

Еволюція фінансового моніторингу вимагає не лише відповідності регуляторним вимогам, але й стратегічного бачення. Інтеграція комплаєнсу у бізнес-модель допомагає не тільки зменшити ризики, а й посилити позиції на конкурентному ринку.


Посилання:

  1. Financial Action Task Force (FATF). "International Standards on Combating Money Laundering and the Financing of Terrorism & Proliferation." 
  2. Basel Committee on Banking Supervision. "Guidelines on Sound Management of Risks." 
  3. International Monetary Fund (IMF). "The Rise of Digital Assets and Regulatory Responses." 
  4. European Banking Authority (EBA). "Opinion on the Risks of Money Laundering and Terrorist Financing Affecting the EU's Financial Sector."  
  5. United Nations Office on Drugs and Crime (UNODC). "Money Laundering and Global Efforts to Combat Financial Crimes." 
  6. World Bank. "Enhancing Financial Integrity: The Role of Regulators in Monitoring Compliance." 


Автор: Андрій Котик


ФОРМА ЗАПИТУ

*

*

Оберіть практику

Оберіть індустрію

Я погоджуюсь з умовами та політикої безпеки

background image